Ennen varsinaista SHOT- messujen avaamista tiistaina on kulissien takana paljon tehtävää. Kuin tontut aatonaattona häärii messuväki ahkerana. Osastoja viimeistellään näytteilleasettajien toimesta ja ja muut saapuvat pikkuhiljaa kaupunkiin.
Messun sisäänpääsyn takaavien ID- korttien jako ilmoittautuneille alkaa aikaisin aamulla. Tämä onkin oma logistinen operaationsa kun kävijöitä on odotettavissa runsaasti ja ID- luokkia on useita sen mukaan onko näytteilleasettajan avustaja, viranomainen, hankintatoimen suorittaja, mediaa jne.
Erillinen kortituspalvelu takaa, että ennen pitkää kortti ja sen omistaja löytävät toisensa. Keskustelua aamulla herättää se kuinka hinnat ovat nouseeet ja kuinka eri kategorioiden kriteerejä on kiristetty. Näytteilleasettajat ovat ilmeisesti valittaneet, että on ollut vaikea seuloa kävijämassasta varsinaiset asiakkaat… Viime vuosina kiinnostus erityisesti jollain tavalla sotilaskäyttöön liitttyviin välineisiin pukujen, kenkien, suojalasien, kenkien, reppujen ja muun vastaavan materiaalin osalta on kasvanut räjähdysmäisesti. Yhä useampi harrastajien alakulttuuri löytää tiensä tarjonnan piiriin. Asioita keräillään ja tietty ”muotitietoisuus” nostaa päätään. Näkyvyys mediassa on kasvanut ja laveasti tulkiten välinekauppa on myös viihteellistynyt 90- luvun suvantovuosista. Osa valmistajista jopa hyödyntää näkyvyyttä esim. pelialan ja elokuvateollisiuden tuotteissa mielikuvien luomiseksi laadusta tai merkatakseen brändinsä edes välillisesti vaikkapa jonkin hypoteettisen kalifornialais- tiibetiläisen soturimunkki-surffarikerhon kultapölyllä… Vastavuoroisesti viihdealan logoja ja viittauksia pompsahtelee sattumanvaraisesti esiin alan messuosastoilla ja tuotteissa.
Messuvilinää edeltävää päivää leimaa osallistujien saapuminen kaupunkiin erinäisin tavoin ja asettuminen taloksi kukin omalle taholleen joko kohtuuhintaiseen motelliin tai vaikkapa jättimäiseen Palazzo- hotellikompleksiin jossa kaikki matkailijan toiveet pyritään täyttämään. Katukuvassa alkaa näkyä enemmän reisitaskuhousuja ja päiväreppuja joissa on pari riviä PALS- nauhakujaa siellä täällä.
Päivää rytmittävät aiemmin saapuneitten näytteilleasettajien viime hetken valmistelukiire ja erilaisten yhtiöiden maailmalta kokoamilleen jälleenmyyjille pitämät kootut lanseeraus- ja perehdytystilaisuudet uuden kauden tuotteista ja niiden käytöstä ja markkinoinnista. Ahkerimmat ahertavat iltaa myöten ollakseen entistä valmiinpia palvelemaan asiakasta ja ohjaaan tiiminsä entistä huikeampiin suorituksiin. Median edustajille, alijankkijoille ja muille yhteistyökumppaneille on myös omia tilaisuuksiaan pitkin päivää. Tauot vilahtavat monella verkostoituessa ja jaettuun materiaaliin perehtyessä…
Illan hämärtyessä yhteishenkeä ennen ensimmäisen messupäivän taiston koitosta nostetaan illastamalla yhdessä ja visioimalla tulevien päivien tavoitteita. Vegasin moninainen ja joka ilta pyörryttävästi vilisevä viihdetarjonta kerää mm. teatteri- ja akrobaattiesityksiin pientä hengähdystä kaipaavaa messuväkeä. Aamulle kellot asetetaan soimaan hyvissä ajoin, ja ainakin kortituspalvelu tietää olevansa taas kovilla heti aamupalan jälkeen…
Linkit: